Nagyszerű szinkronhang volt, akit senkinek nem kell
bemutatnunk.
Szinte minden magyar változatban hallhattátok a hangját, és a nevéhez rengeteg emlékezetes alakítás köthető.
Breyer Zoltánnal Kovács Patrik készített interjút 2007-ben az ISzDb számára.
Fogadjátok sok szeretettel!
Szinte minden magyar változatban hallhattátok a hangját, és a nevéhez rengeteg emlékezetes alakítás köthető.
Breyer Zoltánnal Kovács Patrik készített interjút 2007-ben az ISzDb számára.
Fogadjátok sok szeretettel!
Breyer Zoltán hangja szinte naponta felcsendül otthonainkban. Mióta szinkronizálsz?
13 éves korom óta.
Végül színészi pályádat is alapvetően ez a munkaterület határozta meg. Gondolom, szerettél volna színházban is játszani. Jelentkeztél a színművészetire?
Jelentkeztem, de nem vettek fel. Ezúton üzenem minden
felvételiztetőmnek, hogy igazuk volt. Akkor még nagyon zöld voltam és
egyáltalán nem voltam érett a főiskolára. Így előbb a Nemzeti Színház
Stúdiójában tanultam Bodnár Sándornál, majd szereztem egy diplomát a Budapesti
Tanítóképző Főiskolán. Azért nem szakadtam el a színháztól sem, hiszen eleinte
a Honvéd Művészegyüttes színtársulatában, majd a Karinthy Színházban, a
Harlekin Színházban játszottam, ma pedig a József Attila Színházban játszom.
Két stúdiómunkád között nem vágysz arra, hogy a színpadon is hasonló volumenű feladatokkal lássanak el, mint a szinkronban?
Dehogynem. De az eltelt évek alatt nem alakult ki az a
kapcsolatrendszer, ami ahhoz kell, hogy ismerjenek a színházaknál. Így ugyanúgy
végig kell járni a szamárlétrát, mint bárhol máshol. Akit nem ismernek meg a
főiskolán, annak nincs más választása. Aztán vagy összejön, vagy nem.
A nézők viszont megismertek, hiszen nap, mint nap hallják a hangot, ami kedvenc szereplőiket szólaltatja meg. Bizonyára neked is van olyan munkád, amire szívesen emlékszel vissza.
Igen, van. Nagyon szerettem a Cool túrában lévő figurát. Később őt a Mag című filmben is szinkronizáltam. De
szerettem az 1492-t is (1492:
A Paradicsom meghódítása – a szerk.), és a Dennis,
a komiszt is.
Sokszor előfordul, hogy fiatal srácok szerepeit kapod, például a Cool túrában, az Amerikai pitében, vagy a Dragon Ball című rajzfilmsorozatban. Lehet azt mondani, hogy időtálló a hangod?
Azt hiszem, igen. Bár az utóbbi időben a 16-18 éves figurákhoz
nem annyira. Már mélyült kicsit a hangom, és így 40 fölött már inkább csak
20-25-től fölfelé vagyok használható.
A Dragon Ball kapcsán: van-e különbség színészi
szempontból egy animációs, illetve egy élőszereplős film szinkronizálása
között?
Mindenképpen. Animációs filmeknél először is kell "keresni”
egy hangot, ami élőszereplős filmeknél nem probléma. Viszont rajzfilmnél
gyakran torokpróbáló feladat, az animációs filmeknél olyan grimaszokat,
artikulációkat kell „lekövetni”, amit nem csinál élő ember.
Téged személyesen is érint a nagyváradi Zone Stúdió és a
budapesti szinkrontársadalom közti újkeletű viszály. A szerkesztőség
állásfoglalás nélküli pártatlansággal kérdezi, Te hogy értékeled az erdélyi
lehetőséget?
Ott kezdeném, hogy a színész dolga az, hogy ha elhívják dolgozni
valahova, akkor elmegy és megcsinálja a munkát. Nekem még azt tanították, hogy
munkát nem utasítok vissza. Ez az egyik. A másik, hogy azért nagy az ellenérzés
a váradi stúdióval kapcsolatban, mert azt mondták, innen viszi ki a munkát. Ez
nem igaz, miután a Zone saját csatornájának filmjeit csinálja a saját
stúdiójában. Ráadásul várhatóan hamarosan Pesten lesz ez a stúdió. Harmadrészt
pedig én a magam részéről értékelem azt az erőfeszítést, amit azért tesznek,
hogy jobb minőséget tudjanak csinálni, és ezért egyre több színészt visznek
Váradra dolgozni. Arról nem is szólva, és ez is egy fontos szempont, hogy az
elmúlt időben nagyon felhígult a szakma. Eddig csak a „tömegben” dolgozott sok
olyan ember, akinek nagyon kevés köze volt a pályához. Ma már egyre többen
csinálnak közülük szerepeket, ezzel persze csökkentve mások munkalehetőségeit.
(Tévedés ne essék, a tehetséges és pályára való fiataloktól nem sajnálom a
munkát, hiszen mindenki volt kezdő, de ma sokan, amikor munka nélkül
maradnak, inkább szinkronizálni mennek, mert ez könnyebb, mint a gyárban
robotolni.) Ezzel például én is kevesebbet tudtam keresni tavaly, mint
előtte. Márpedig a bank nem vár a pénzére. Sem az APEH. Sok gyártás azért
dolgozik inkább a „kívülről jött” műkörmössel, postással, vasutassal, mert az
olcsóbb. Más pedig azért kerüli a színházi színészeket, mert a színházi
embereket egyeztetni kell előadással, próbával. Így tehát az ember keres más
munkát, amiből pótolja a kiesett bevételt. Ez valamiért nem váltott ki akkora
negatív visszhangot a stúdiók némelyikéből.
Mi azért reméljük, hogy a helyzet előbb-utóbb megoldódik. Szinkronban, vagy színházban hol találkozhatunk legközelebb veled?
Majdnem mindegyikben. Színházban van havonta 5-6 előadásom, a
szinkronban pedig majdnem minden nap ott vagyok.
Sok sikert kívánunk Neked a jövőben is, és köszönjük, hogy
rendelkezésünkre álltál!
Nagyon szívesen!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése